Viimein pääsin dynoon saakka moottorin kanssa.

Ensimmäisellä vedolla koneesta irtosi 430hv, polttoaine- ja sytkäkarttojen säätämisen jälkeen 479hv/5500 r/min ja 654Nm/4400 r/min. Koneen vääntö on yli 500 Nm 2000 kierroksesta alkaen ja 600 Nm täyttyy 3500 kierroksessa. Varsin laakea vääntökäyrä siis.

Pitää näemmä paikkansa, että 383 Chevystä saa järkyttävän väännön.

Moottorissa oli kiinni oma vesipumppu ja laturi, jotka syövät akselitehosta noin 7-8hv ja noin 5Nm kumpikin eli "todellinen" teho (dynoissa on eroja eikä teholukemia voi verrata keskenään, vääntö on yleensä tarkka) on näin jossain 490-500hv välillä. Vääntöä nuo syövät yhdessä noin 10Nm eli sillä ei ole käytännössä merkitystä.
Tavoite siis saavutettu .- ja ajossa ei ollut MSD 6 AL -boksia kiinni, koska jo koneessa kiinni olleet MSD:n tulpanjohdot (vastus 160 ohm) sekoittivat ruiskun signaalit niin, ettei laite pysynyt "Closed Loop" ja "Learning" -tilassa yli 2800 kierroksella. Tulpanjohdot vaihdettiin 1200 ohm (mitattu) vastuksella oleviin ja ongelma katosi.

MSD:n, ACCEL:n ja CRANE:n digikondensaattorisytytysboksit aiheuttavat aika paljon interferenssiä, joten niiden johdotukset on vedettävä kokonaan erilleen ruiskun antureista ja johdotuksista, mieluiten pellin pinnassa tai jopa koteloituna,  Dynossa meni polttoaine- ja sytkäkarttojenkin kanssa pelaamiseen 9 tuntia, joten jätin suosiolla MSD:n asennuksen myöhemmäksi. Sillä saa tällaiseen moottoriin koko alueelle keskimäärin 10-15hv lisää. Vehjehän "oppii" itse polttoainekäyränsä lambdan perusteella, joten boksin lisäys ei tuo säätötarvetta. Sytytysennakkoonhan noilla ei ole vaikutusta. 8-sylinteristen ongelmahan on, että jossain 5000 kierroksen paikkeilla puola ei ehdi varautua täyteen sytytysten välillä ja kipinä heikkenee - ja teho laskee. Juuri tähän ongelmaan nämä boksit tuovat ratkaisun ja samalla alakierroksilla saa varman sytytyksen kun tulppa antaa jopa 20 kipinää yhteen sytytykseen kerralla. Kovemmilla kierroksilla tulee vain yksi iso kipinä.
Marraskuu_Dyno_2013%20078-normal.jpg
Kone dynossa kiinni. Pakosarjojen maalit hävisivät taivaan tuuliin. Ei tainnut olla "kuumankestävää" maalia ensinkään hahahah!!! Täytyy ottaa ne vielä irti ja käyttää soodapuhalluksessa, sitten kunnon kuumakestoa pintaan. Hiekkapuhallus ohentaisi suotta materiaalia.

Pelotti perkele olla alle puolen metrin päässä tuolla kammiossa ajoituslamppu kourassa vedon aikana. Vanhuus taitaa vaivata, kun alkaa omien kättensä töitä pelätä? Näillä tehoilla ja väännöillä mahdollinen räjähdys olisi kuitenkin massiivinen. Ja jotkut hullut vielä dynottavat yli 1000-heppaisia koneita........Noh, ehkä räjähdyksen sattuessa kuolisi onnellisena?

Tuossa muuten artikkeli noista vesipumpun ja laturin syömistä tehoista http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp_1201_baseline_testing_do_water_pumps_suck_power/

 

Ai niin, Näistä ruiskuista haaveileville sellainen vinkki, että Avenger on TÄSMÄLLEEN SAMA LAITE kuin HP EFI. Käyttöohjeessa sanotaan, ettei usb-porttia käytetä Avengerissa mutta katso: Holleyn äijiltä sain tiedon, että lykkäämällä mini-USB:n ohjainlaitteessa olevaan reikään vehje onkin HP-versio - eli mahdollistaa myös monipisteruiskun, kunhan hommaa ruiskusuuttimille johtosarjan ja brutaalimman polttoainepumpun.......
Käsikapulallakin säätäminen onnistuu mutta usb:n kautta läppärillä huomattavasti nopeammin ja dataa saa paljon enemmän. Laitteen oppimistoiminto auttaa mutta käsin säätämällä saa nopeammin tuloksia ja "oppiminen" hoitaa hienosäädön. Sytytyskäyrien muuttaminen ei käsikapulalla onnistu, läppärillä kyllä. 34 asteen ennakko tuntuu olevan 383 koneelle hyvä, sillä irtoaa eniten huipputehoa ja vääntöä.

Vääntökäyrässä oli aluksi isoja monttuja mutta nyt siitä saatiin tasainen kautta linjan ja sehän miellyttää meikäläistä.
Yksi pieni öljyvuotokin paljastui öljynpainemittarin anturin juuressa olevan jatkokappaleen kierteen välistä, joten ihan jees huomata sekin tuossa eikä sitten, kun pannu on autossa. Kyllä tästä kelpaa nyt jatkaa!

Ihan rehellisesti sanottuna nyt hymyilyttää perkeleesti :).