No joo, tallissa tapahtuu suorastaan vilisemällä.
Viime viikolla heitin lohkon ja rotating kitin sekä kannet R-Koneistukseen, kansista pudotetaan 0,3mm ja dekkitasot ajetaan nollille, kampilaakeripukit sovitetaan, aarporataan ja linjahoonataan sekä tietenkin sylinterit porataan ja vaihdetaan nokkalaakerit. Kone koekasataan ja tehdään strokerin vaatimat koneistukset kangenpulteille lohkoon. Lopuksi kaikki välykset mitataan ja koneesta tulee oikein virallinen mittakirja välyksistä.



Kansien imusarjan puoleisista pinnoistahan on otettava pois x millimetriä koska dekkitaso putoaa 0.025" (0.635mm) ja kansista pois 0,3 mm eli koko systeemi putoaa millin verran alaspäin. Näin 64 cc palotilat pienenevät 62cc:een ja static compression nousee noin 9.8:1:een - ja tällä nokalla dynamic compression on siis noin 8.1 mikä on erinomainen arvo katukoneelle pumppubensaa käytettäessä.

Tehdään nyt kunnolla, kun kerran aloitettiin..... Sain tossa välissä vittumaisen infektion ja olin vähällä joutua sairaalahoitoon - mutta onneksi osastot olivat täynnä ja hätistivät mut himaan. Sain sitten kerran päivässä antibioottipiikit molempiin perseenpuoliskoihin ja sehän tehosi - viljelyssä todettiin, että olisihan tuohon tehonnut ihan suun kautta napitkin - mitkä tahansa - koska taudinaiheuttaja ei ollut resistentti millekään lääkeaineelle....

Tallissa kohtasin tällä viikolla vastoinkäymiset 1a ja 4b, nimittäin ensin takajarrusatuloiden asennuksessa meni 11mm pikkuruinen rosteriruuvi poikki (no, olivat perkeleet vetäneet ne jengat vinoon juuri sen verran, että naps kun ruuvi kiristyi) poistettuaan ne ruuvit alla kuva mistä on kyse



....eli tuossa viimekesäinen kuva ennen koneistamoreissua ja hiekkapuhallusta - vasemmanpuoleinen pikkuruuvi oli tasalta poikki - ja koneistamo irrotti jämät ja kunnosti kierteet - ja teki uudet kierteet juuri sen verran vinoon, että levyjarrujen osia laittaessa ruuvi poikki. No, poraa nyt sitten halpisterillä rosteriruuvia.....no porasinhan minä, mutta olipahan helvetillinen homma saada se natsa pois ja kierre taas kuntoon. Tuohonhan saa ihan hyvin läpiruuvin ja vastamutterinkin mutta halusin kumminkin (mä halusin) käyttää 8 tuntia yhteen ruuvinreikään - perkele.....

Nooh, sain kuin sainkin jarrujen kiinnitysheebelit paikoilleen, laitoin akselin ulommat laakerit ja stefat paikoilleen - success - vaan mitäs nyt? Olin laittamassa C-clipsejä limpun sisään ja ei helv....nehän eivät mahdu? No eivät tietenkään, koska nuo ovat 12 boltin clipsit.....löysin romuista yhden vanhan ja sehän sopii. No en tietenkään laita täysin uusittuun perään vanhoja, kuluneita c-clipsejä, vaan SouthWestiin kysymään uusia. Ei ole. US-Parts? Ei ole. No voi per..... oikea GM varaosanumero noille on 344171, jos joku haluaa sellaiset tilata esim. GM Classic Partsista tai vaikka GM PartsDirectista. Edellämainittu on AINOA 7.5", 7.625" ja 8" perään sopiva C-clipsi!!!!  Muilla numeroilla, kuten esimerkiksi GM 3833322 and 3959067 myytävät OVAT 8,5" ja sitä isompiin!!!!

Vinkkinä, noita ei saa esimerkiksi RockAutosta tai Summitista, mutta eBaysta hyvinkin. Siellä pitää vain olla tarkkana tuon osanumeron suhteen - vaikka osahan maksaa tyypillisesti vain 5-6 taalaa kappale.
GM:n ohjeen mukaan clipsit tulisi uusia AINA, kun perä on auki - ne ovat kuluvaa kamaa.

Tilasin itse 2x2 noita ihan Genuine GM:nä ja vaikka maksoivat kuluineen lähes 70 taalaa niin US-Partsiin ei moisia olisi kuulemma välttämättä edes saanut. No, osanumerollahan noita saa vaikka Metro-Autosta - joskin sielläkin varmaan joutuu odottelemaan.....

Eli näin muodoin, enpä saanut vetareita kiinni, joten en myöskään päässyt sovittelemaan satuloita levyihin, sarjassa on shimmit mukana siltä varalta, ettei satula sattuisi aivan keskelle jarrulevyä. Noh, laitoin kumminkin takajouset paikoilleen ja tungin ilmajouset sinne sisään. Pitää huomenissa laittaa ne letkuliitokset sinne vielä ja täyttöventtiili tankin täyttöaukkoon, otan sarjan kuvia samalla auton alta, nyt siellä on jo jotain näkemistäkin.

Tänään piti tempaista vanha vaihdelaatikko irti, sille kun löytyi ostaja ja tiistaina sanoi tulevansa noutamaan askin pois kuljeksimasta, hyvä, sillä tilaa ei ole koskaan liikaa ja menee hyötykäyttöön. Jos loota olisi jäänyt nurkkiin, olisin jossain vaiheessa pistänyt sen atomeiksi ja kunnostanut sen vähän paremmilla osilla myöhempiä projekteja varten, mutta kun kerran jollain oli tarve, niin aina parempi.

Alunperinhän tarkoitus oli irrottaa kerralla sekä moottori että vaihteisto, mutta C-clipsien puuttumisen takia autoa ei saa tuosta alas!!! Noh, tuli samantien revittyä se vanha crossmember alas....uutta ei voi asentaa ennen uuden moottori/laatikkoyhdistelmän asennusta, koska siihen tulee runkoon vahvike tuota varten - ja uuden laatikon takapään tarkka kiinnityskohta on vielä hämärän peitossa.

Vanha laatikko muuten oli kiinni hauskasti sekä 13 että 14mm  ruuveilla, joista 1 oli liian pitkä (ei pitänyt mitään), yksi oli sormikireydessä ja yksi puuttui kokonaan. Mutta mitäs pienistä....hah hah.

Eli vanha kone lepää vielä autossa koska auto ei ole pyörillään, koska takajarrut eivät ole paikoillaan, koska c-clipsit tulevat ensi viikolla - arvioisin tiistain, keskiviikon maissa. Sitä ennen on nyt hyvää aikaa sitten laitella nuo takapään ilmajousitukset valmiiksi ja kiristellä tukivarret. Edessä pitää samoin asentaa vielä se kallistuksenvakaaja, muutenhan siellä onkin valmista jarrujen ilmausta lukuunottamatta. Pääsylinteri/tehostajan vaihto voisi olla listalla samoin niitä clipsejä odotellessa, niin heti niiden tultua voisi ilmata jarrut ja laskea auton alas - ja nostaa vanhan moottorin pois - mikä onkin nyt helppoa, kun vaihteisto on pois koneen takaa. Siellähän ei ole kiinni enää muuta kuin akkukaapelit, bensaputki, jäähdytin ja lämppärin letkut sekä virranjakajan ja laturin johdot sekä kaasuvaijeri. Sitten niskalenkki ja kone ylös ja odottelemaan myöhempiä toimenpiteitä (myyntiä tai jos ei mene kaupaksi niin pesu, purku ja läpikäynti - ehkä kevyt porttaus, nokan vaihto ja ruisku....hmm...heh heh noh, ehkä ensi talvena sitten sen kimppuun).

Täytyy nyt tehdä auton alla kaikki voitava, jotta ei sitten olisi ensi viikolla muuta tähdellistä kuin vanhan koneen poisto ja konehuoneen siistiminen rasvasta, pölystä ja ihmeellisistä sähkökytkennöistä...ja tietenkin sitten seuraa uuden koneen kasaus - mikä onkin suorastaan herkullinen vaihe!

Kaikki osat ovat tulleet - ruiskut ja muut heebelit ovat sekä tallissa että eteisessä eikä oikeastaan muuta puutu kuin kasa 3" putkea ja pari äänenvaimenninta - ja koneen tiivistesarja. Muuten kaikki on aikalailla koossa ja tullut perillekin.