Yeah, tämä viikkohan on mennyt jälleen kerran keskimäärin käteen - tai oikeastaan suorastaan reisille. Oli näet tarkoitus saada takapää kokonaan kasatuksi viikonloppuna mutta sitten tuli vappuhässäkkä (vain lasillinen punkkua) puutarhakalusteineen ja pahoin huppunsa alla homehtuneine kaasugrilleineen - josta kaiken huipuksi hajosi paineensäädin. No, Fairylla lähtivät homeet ja naapuri lainasi paineensäädintä, joten päästiinpäs grillaamisen makuun, vaikka saatanallinen pohjoistuuli teki kyllä siperialaiset olosuhteet puutarhaan - mutta mitä suomalainen ei kestä, sitä ei kestä kukaanangry.

Noh, mutta tallissa kuitenkin tapahtuu. Perä on auton alla ja iskaritkin kiinni yläpäistään - tarkoitus tosiaan oli asentaa ne jarrut ja samantien tökätä vetarit paikoilleen ja pistää nk. "kansi kiinni, omaiset ovat nähneet", mutta em. syistä ja lisäksi harmillisen tapahtumasarjan Sitikan huoltoon liittyen en sitten saanutkaan hommaa vielä niin pitkälle. Osia on tullut taas lisää kasakaupalla ja enää puuttuu yksi 3500 dollarin kuorma Summitista (dampperi, x-pipe pakoputkistoon, virranjakaja mallia billet ja jotain muuta sälää...öööö...niin hihnapyöräsarjan hihnat unohdin edellisestä lastista ja ties mitähän sieltä nyt onkaan tulossa.

Sitikkaosasto näet teki vanhanaikaiset - auto kävi 80 tonnin huollossa LänsiAutossa ja samalla huollatin ilmastoinnin (ei olisi tarvinnut, meni vain 50grammaa kylmäainetta) ja vaihdatin jarrunesteet, ne kun pitäisi vaihtaa 2 vuoden välein mutta edellinen huolto tehtiin vuosi sitten helmikuussa kun auto oli vasta puolentoista vuoden ikäinen. Noh, sanoivat yhden turbon kolmesta (!!!!) kyllä, siellä on kolme öljyputkea - öljyputkesta "hikoilevan" mutta hyllystä ei löytynyt sopivaa kuparitiivistettä, joka jouduttiin tilaamaan pikana Ranskasta. Noh, ajoin himaan ja annoin ranskattarelle sitä mitä  kuuluu (neljävitosta kuivana konehuoneeseen) moottoritiellä ja 7 km ajon jälkeen kotipihalla pellin alta nousi savu. No, pelti auki ja se turbon tiiviste oli sitten korkannut ilmeisesti uuden öljyn suuremman viskositeetin aikaansaaman suuremman öljynpaineen johdosta.... Sitikka tänään takaisin pajalle ja osa tulee huomenna aamulla - se tietty sotki tässä nyt parin päivän aikataulut oikein kunnolla, mutta eiköhän se tästä. Kävin tänään hakemassa kannet, ne olivat saapuneet ja huomenna tulee SouthWestTradeen imusarja (Performer RPM AirGap) ja pakosarjat.



Vetareihin tuli asennettua studit. Niitä muuten ei saa ruhjoa paikoilleen ruuvipenkissä, vaan mieluiten oikeassa prässissä, jottei vetarin laippa väänny. Toinen mahdollisuus on laittaa kovalle alustalle isohko hylsy ja paukutella studi vetarin laippa hylsyä vasten paikoilleen laipan takaa. Näin laippa ei juurikaan kuormitu, vaan isku tulee studiin. Ruuvipenkissä helposti akseli lähtee joko lentoon tai ruuvipenkki vääntää vinoon. Prässi - vaikka halvempikin - on tietysti tuossa kaikkein paras väline.



Siellä roikkuu - lakaisin paineilmaletkut ja rojut pois oven alta jotta saisin oven kiinni - ja sitten välähti mieleen ottaa pari valokuvaa. Sotku ei oikeasti ole ihan noin kaamea mutta kyllä talli on lakaisun ja pesun tarpeessa heti kun auton saa pyörilleen. Iskarit ovat Bilsteinit edessä ja takana - varta vasten Hotchkisin sarjaan tehdyt. Takavakaajan laitan kunhan jarrut ovat paikoillaan.



Näkymä perän sisään. Siinä 3:73 välitys ja True-Trac ruuvilukko. Etuna on, ettei tuossa ole kuluvia levyjä eikä kitkalisäaineita tarvita. Pelkkä peräöljy riittää - ja ei naksahtele, ei puske eikä pala kovassakaan revityksessä - ja kestää pitkään. Silti lukitsee 100% pyörät kun pyörien vääntömomentin (siis ei pyörintänopeuden) ero on riittävän suuri. Tässä tTorsen-lukon juju. Se ei reagoi pyörintänopeuseroon vaan vääntömomentin eroon.  Huomaa ARP:n studit laakeripukkeja pitämässä.



Siinä Howards Camsin billet-runkolaakeripukki, 4-bolt.  Noilla korvataan keskimmäiset pukit. Uloimmat ruuvit ovat 10 asteen kulmassa keskimmäisiin nähden = kestää käytännössä mitä tahansa minkä lohkokin kestää. Huomattavasti tavallista nelipulttista vahvempi - ja kuten kisamiehetkin tekevät, aihiona on 2-bolt lohko. Siihen noiden sivureikien poraus käy neitseelliseen pintaan eikä vanhoja reikiä tarvitse tapittaa. Okei, faktaa: 2-bolt alakerta kestää vakio runkolaakerikansilla ja ARP:n studeilla turvallisesti noin 500 hv  pieksennän. Toinen fakta: 4-bolt tehdasalakerta kestää sen saman ilman studeja, studeilla noin 650hv. Sitten hauska osio: 2-bolt splayed capseilla kestää ahtimen väännöt ja noin 750 hv tehot sekä kierroksia aina 10000 rpm saakka......Sen jälkeen on syytä hommata aftermarket-lohko. Lopultahan tullaan sitten betonivalettuun alumiinilohkoon, kun riittävän hulluksi vehkeet rakennetaan.

Noh, tämä alakerta ei ainakaan ensimmäisessä kokoonpanossaan joudu näkemään juurikaan yli 6200 r/min revityksiä, koska 230/236 (@ 0.050" lift,  Comp Cams XR 282 HR) nokalla ja noilla kansilla huipputehot ovat siellä 5600-5800 r/min maastossa. Tuolla nokalla muuten on pakko asentaan vakuumipumppu esim. http://www.summitracing.com/parts/HLA-009428087/
koska alipaine ei riitä enää kunnolla jarrutehostimelle. Tuo on helppo liittää T-haaralla tehostimeen ja lisäksi ylimääräiseen alipainepulloon niin vakuumia riittää ilman, että pumppu kävisi ruuhkaliikenteessäkään jatkuvasti.

MSD:n 6AL-boksissahan on rajoitin, joten vahingossa ei pääse männät lentämään mäelle. Scatin Pro Comp I-beam kanget on mitoitettu noin 7500 kierrokselle jos mäntä/tappi -yhdistelmän paino on noin 600grammaa, joten aika hyvin on varaa tässä alakerrassa vaikka vähän joskus antaisi laulaa pidempäänkin. Huipputehot asettuvat tällä kombinaatiolla jonnekin 450-480 hv haarukkaan, mikä on aika hyvin alkuperäisessä tavoitteessa. 500hv ylitys tietää hankalaa ajettavuutta kadulla ja tällähän olisi tarkoitus käydä Valintatalossa eikä suinkaan aina lähteä valoista kuin olisi perse Tabascoämpärissä......



Studit alakertaan ja kanteen, nokka, rullanostajien "hämähäkki", puola ja ties mitä kaikkea.....lavalla on kamaa vaikka kuinka mutta maanantaina suuri osa noista lähtee koneistamoon lohkon kera. Koneen kasaus on ihan kohta haarukassa - mikä tarkoittaa auton kasausta suitsait sukkelaan. Jarrut taakse on tehtävä viikonlopun aikana ja ensi viikolla pitää ottaa vanha moottori ja vaihteisto ylös tuolta, jotta pääsen pesemään konehuoneessa olevat saastat ennen uuden moottorin paikalleen pudottamista. Vanha kutosmoottori tosiaan on kaupan, vaihteistolle löytyikin jo ottaja - samoin perähylsylle, vetareille ja takajarrujen osille. Hyvä, sillä talli pitää saada tyhjäksi ja puhtaaksi ennen uuden moottorin kasauspuuhia....mikä on käsillä parin viikon sisään.





Siinä toinen uusista kansista. Ne lähtevät maanantaina koneistamoon, 0,4mm madallus ja imusarjan sovitus.



Kannen päässä Trick Flow'n logo. 195cc imukanavilla, 64cc CNC-palotiloilla. Onhan se aina kivaa kun on uusia rasvattomia osia, vai mitä?

Mutta ei auta, huomenna Sitikan haku ja pari muutakin pikkuhommelia - ja sitten talliin asentamaan ne jarrut ja vetarit taka-akseliin. Pääsylinteri ja tehostaja pitää vaihtaa saman tien, hyllyssähän on jo uusi - sitten jarrut voikin ilmata ja vielä kun asentaa etu- ja takavakaajat niin auton voi laskea alas ja pukata ulos siivouksen ajaksi.  Loistavaa - ja maanantaina koneistamoon - sitten ensi viikolla vanha moottori ylös ja konehuonetta pesemään. Tämähän etenee nyt! (no on jo perkele taas aikakin devil)