Aika kuluu aivan mieletöntä vauhtia - tässä on tullut vähän lomailtua ja tehtyä kaikenlaista - vetokoukku vaimon autoon ja niin edelleen. Silti - kesäkeleistä huolimatta - tai niiden ansiosta - tallissakin on tullut pidettyä seremonioita.

Alusta on etupään nivelten rasvausta ja jarrutehostimen asennusta sekä jarrujen ilmausta vaille valmis - vihdoinkin!
Auton alla makaaminen on tässä mittakaavassa syvältä ja poikittain, se on tullut todistetuksi useampaan kertaan. Seuraavan näin laajamittaisen alustamuutoksen teen kyllä irtorungolle......
Noh, vanha tehostin/pääsylinteri on irti ja jarruputkisto kokonaisuudessaan asennettu kuten takajarrutkin. Perätila on siis valmis ja öljyt sisällä, jarrujen ilmauksen jälkeen saan viimein auton alas ja vanhan moottorin ylös. Sehän piti tehdä jo aikoja sitten mutta aina ei vaan yksinkertaisesti jaksa.



Siinä peräosasto. Nuo iskarin alapäiden offset-palikat tulevat levyjarrujen mukana, ilman niitä seisontajarrun palautusjousi ja ja vipu ottaisivat kiinni iskariin.



Jarru valmiina. Noiden laitto oli nopea keikka lukuunottamatta yhtä toisella puolella katkennutta ruuvia, jonka kanssa tapellessa meni puoli päivää. Seisontajarruvaijeriksihan kuskin puolelle piti hommata -94 Impalan kuskin puolen vaijeri, se on vakiota 3cm pidempi ja kuoriosa 16cm vakiota pidempi. Vakio on armotta liian lyhyt levyjarrujen kanssa, sen kanssa tuo ei toimi.

Noh, tänään oli aikomukseni laittaa se tehostin paikoilleen mutta näpit tarttuivatkin pukissa olleeseen moottorin lohkoon. Pesin ruosteenestoaineet pois, kuivasin paineilmalla, vedin värit pintaan ja asensin samantien kampiakselin laakereineen.



Comp Camsin asennusrasvan kanssa pääsee vähemmällä sotkulla kun mustalla molyrasvalla. Silti tuossakin on molybdeeni mukana. Tuota käyttäessä täytyy muistaa kiristää runkopukit kuten normaalia - kolmessa vaiheessa, sisemmät 95Nm arvoon ja ulommat 88Nm:in. Takimmainen pukki jätetään vain 13Nm kireyteen, jonka jälkeen mätkitään kampiakselia isolla kumivasaralla tai puupalikkaa välissä käyttäen ihan tavallisella vasaralla, jotta päittäislaakerointi asettuu kohdilleen. Sitten kiristetään takimmainen pukki ja vielä tarkistetaan muut. Ne nimittäin löystyvät aika lailla, kun kampuraa vähän pyörittelee ja rasva litistyy laakereiden välistä ulos. Kannattaa olla kärsivällinen ja tarkistaa aina vielä kerran ennen öljypohjan laittoa.



Huomenissa laitan männät kankineen paikoilleen, nokan sisään lohkoon ja sitten pitääkin jo haeskella nokan ajoitusta ja tarkistaa välys nokan ja kankien välissä. Lohkohan on valmiiksi koneistettu ja Scatin kanget "stroker clearanced" mutta koskaan ei voi olla liian varma siitä, etteivät kankien alapäät kolise nokkaan. Toivon mukaan (kuka Toivo?) huomenna alakerta olisi nipussa ja voisin vähitellen siirtyä kansien sovitteluun. Niissähän pitää tarkistaa vielä työntötankojen pituus - siihen mulla on työkalu - ja männän ja venttiilin välit, ettei ota kiinni. Periaatteessa väliä pitäisi jäädä ihan kunnolla - mutta tässäkin varmuus on aina paras. Siitä lisää myöhemmin.

Kyllä tämä nyt tästä. Kaikki osathan ovat tallissa, joten moottori nipussa loppuviikosta ja ensi- tai seuraavalle viikolle voisi varailla sitä dynoaikaa, jotta pääsee säätämään koneen ajokuntoon......